Monday 22 September 2008

Reaching For The Stars



Tajuk Buku : Reaching For The Stars
Penulis : Sheikh Mustapha Shukor Al-Masrie
Penerbit : MPH Group Publishing Sdn. Bhd.
Bilangan Mukasurat : 71
ISBN : 978-983-3698-78-3

Ulasan Yang Telah Dikemskini :

Buku yang ditulis sepenuhnya di dalam Bahasa Inggeris ini adalah sebuah catatan peribadi Allahyarham Sheikh Mustapha Shukor (dikenali sebagai Ajil di kalangan keluarga) untuk didedikasikan kepada abangnya YBhg. Datuk Dr. Sheikh Muszaphar Shukor (dikenali sebagai Amus di kalangan keluarga) dan juga untuk golongan remaja Malaysia sebagai penggalak dan dorongan motivasi kepada mereka untuk mencipta nama di arena sains angkasa.

Penulisan Allahyarham Ajil hanya mengisi separuh daripada kandungan buku ini yang mana lebih menjurus kepada profail Amus dan proses pemilihan sebagai angkasawan serta detik-detik bersejarah pelepasan dan kepulangan Amus ke angkasa lepas. Turut dimuatkan pada bahagian awal buku ini adalah latar belakang mereka adik-beradik dan kehidupan mereka sedari kecil sehinggalah kini. Manakala separuh buku lagi adalah tulisan ahli keluarga terdekat - adik-beradik Allahyarham Ajil termasuk ayah Allahyarham iaitu YBhg. Datuk Sheikh Mustapha Sheikh Shukor untuk didedikasikan kepada Allahyarham Ajil sendiri.

Terima kasih kepada yang memberikan komen dan memberitahu saya bahawa terdapat juga versi Bahasa Melayu - Menggapai Bintang. Cuma tidak pasti sama ada ia dikeluarkan serentak, lebih dahulu atau pun kemudian.

Kepada remaja yang bercita-cita hendak mencipta nama di arena sains angkasa, buku ini adalah permulaan yang baik bagi anda memotivasikan diri. Begitu juga kepada ibu bapa yang inginkan anak mereka berjaya seperti Amus, hadiahkanlah buku ini kepada anak-anak anda sebagai penggalak.