Thursday 11 September 2008

Hatiku Di Harajuku



Tajuk Buku : Hatiku Di Harajuku
Penulis : Ramlee Awang Murshid
Penerbit : Alaf21 Sdn. Bhd.
Bilangan Mukasurat : 583
ISBN : 983-124-240-8

Sinopsis :

Ryu-Watanabe a.k.a Risham seorang bekas yakuza di Jepun cuba untuk membawa Noriko bekas teman wanita beliau ke Malaysia sebagai langkah untuk menyelamatkan Noriko daripada kekejaman yakuza sekaligus meninggalkan dunia yakuza dan merubah kehidupan kepada kehidupan yang lebih baik dan aman yang bersih daripada perbuatan jahat dan dipenuhi dosa.

Risham berusaha untuk berubah dengan balik ke Malaysia setelah kecewa dengan Noriko yang memilih untuk berkahwin dengan seorang yakuza Jepun di atas permintaan ayah Noriko demi untuk menjaga kredibiliti yakuza Amikie. Risham bekerja di sebuah restoran makanan Jepun yang dimiliki oleh Sabrina. Sabrina boleh merasakan bahawa Risham menyimpan identiti sebenar beliau sepanjang bekerja di restoran tersebut. Beliau mula mengesyaki Risham apabila Risham telah menyelamatkan beliau daripada sekumpulan samseng yang cuba mengganggu beliau di tempat letak kereta semasa beliau hendak pulang ke rumah. Namun, Risham berusaha untuk mengelak kerana tidak mahu Sabrina mengetahui rahsia beliau. Rahsia Risham mula terbongkar apabila beliau melarikan diri semula ke Jepun untuk mencari Noriko. Sabrina pergi ke Jepun semata-mata untuk mencari Risham kerana diam-diam sebenarnya Sabrina jatuh cinta dengan Risham.

Kejadian demi kejadian berlaku sepanjang pencarian Risham ke atas Noriko dan pencarian Sabrina ke atas Risham. Sudahnya, Risham berjaya 'memulihkan' Noriko dan mereka berkahwin. Sabrina terpaksa melupakan Risham dengan cara membuang pedang cinta - Tou Aii milik Risham dan Noriko ke laut.

Ulasan :

RAM sekali lagi membawa cerita antarabangsa (setelah ADAM) melalui Hatiku Di Harajuku. Padat dengan aksi dan berlatar belakangkan negara Jepun dan Malaysia sendiri begitu membuat pembaca teruja untuk mengetahui apakah yang bakal berlaku seterusnya. Kepada mereka yang inginkan kelainan yang penuh dengan suspen, buku ini amat sesuai untuk dibaca.