Saturday, 20 September 2008

Khadijah - Cinta Abadi Kekasih Nabi



Tajuk Buku : Khadijah - Cinta Abadi Kekasih Nabi
Penulis : Dr. Muhammad Abduh Yamani
Penerbit : PTS Islamika, PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Bilangan Mukasurat : 219
ISBN : 978-983-192-439-6

Ulasan :

Terus-terang saya katakan amat sukar bagi saya menghabiskan buku ini. Pada masa komentar ini saya taip, saya hanya mampu membaca 3/4 daripada buku ini.

Tujuan / Niat penulis menghasilkan buku ini sungguh murni - agar umat Islam amnya dan para muslimah khususnya dapat mengetahui bakti Siti Khadijah di dalam perkembangan agama Islam.

Namun, apa yang menyedihkan saya adalah cara penulisan buku ini begitu membosankan kerana terdapat beberapa perkara diulang-ulang sehingga menimbulkan kebosanan apabila membacanya. Cara penyampaian juga seperti menyampaikan syair atau sajak yang pada saya kurang sesuai apabila membuat penulisan biografi.

Pada pendapat saya, intipati buku ini hanyalah sedikit tetapi sengaja dileretkan agar sedikit tebal dan dibukukan dengan kulit tebal supaya menepati harga jualannya iaitu RM36.00 (Semenanjung) / RM39.00 (Sabah/Sarawak). Benarlah kata pepatah "Don't judge the book by it's cover", kulit sahaja cantik tetapi isinya kurang menarik.

Ada baiknya, biografi ini juga digabungkan bersama dengan biografi isteri-isteri Rasulullah s.a.w. yang lain termasuk Siti Aisyah r.a. yang terkenal sebagai periwayat hadis Rasulullah s.a.w. yang banyak. Sebaiknya juga, penulis harus memaparkan bagaimana Rasulullah s.a.w bersikap adil dengan isteri-isteri Baginda, sebagai contoh dan tauladan serta sebagai menepis tohmahan yang dilemparkan oleh para orientalis Barat yang mengatakan Islam tidak menghormati hak wanita kerana menghalalkan poligami. Sekiranya semua perincian ini ada, barulah berbaloi dengan harga jualannya.