Monday 15 September 2008

Senjata Orang Mukmin



Tajuk Buku : Senjata Orang Mukmin
Penulis : Abu Ruwais Al-Syubrawi
Penerbit : Karya Bestari Sdn. Bhd.
Bilangan Mukasurat : 327
ISBN : 978-967-86-0323-2

Ulasan :

Sempena bulan Ramadhan ini, saya ketengahkan sebuah buku yang patut dibaca oleh rakan-rakan yang beragama Islam. Buku ini padat dengan doa-doa dan zikir-zikir yang harus diamalkan oleh seorang muslim sebagai 'benteng' diri dan 'senjata' di dalam menghadapi musibah atau ujian daripada Allah s.w.t.

Sebagaimana hadis berikut diriwayatkan :

Al-Nu'man bin Tsabit r.a yang pernah mendengar Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud:

"Doa merupakan ibadah. lalu baginda membaca firman Allah di dalam surah Al-Ghaafir, ayat 60 : Berdoalah kamu kepadaKu, pasti Aku akan memakbulkan doa kamu itu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong dari beribadah (berdoa) kepadaKu, mereka akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina." - Hadis riwayat Abu Daud dan al-Tarmizi. Beliau mengklasifikasikan sebagai hasan sahih. Ia juga disahihkan oleh al-Hakim. (Dipetik daripada Senjata Orang Mukmin)

Turut dimuatkan di dalam buku ini adalah Ruqyah Sya'riyyah yang diharuskan untuk dibaca sebagai ikhtiar bagi menyembuhkan penyakit 'ain (pandangan jahat).

Setiap doa dan zikir adalah di dalam bahasa Arab dan dilengkapi dengan teks Rumi dan terjemahan dalam bahasa Melayu untuk kemudahan mereka yang kurang mahir berbahasa Arab. Turut dinyatakan juga adalah rujukan kitab atau hadis setiap doa diambil. Justeru itu, para pembaca tidak perlu ragu-ragu tentang kesahihan doa dan zikir yang dibaca.