Monday 10 November 2008

Anugerah Pertama




Tajuk Buku : Anugerah Pertama
Penulis : Ramlee Awang Murshid
Penerbit : Creative Enterprise Sdn. Bhd.Tebal : 376
ISBN : 983-893-421-6

Pembacaan semula Anugerah Pertama membuat saya lebih mengenali gaya penulisan Ramlee Awang Murshid. Anugerah Pertama adalah karya beliau yang kedua selepas Igauan Maut. Berbanding dengan Igauan Maut yang telah memenangi Hadiah Kedua Peraduan Menulis Novel Dewasa 1992 anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Sabah, Anugerah Pertama lebih tebal dan lebih mencabar kredibiliti pembaca.

Jika Igauan Maut membuat saya teruja dengan rasa ingin tahu dan berteka-teki sehingga ke penghujung novel begitu juga halnya dengan Anugerah Pertama. Namun demikian, saya harus jujur dengan mengatakan bahawa saya sebenarnya merasa sedikit bosan dengan “rentak” bahasa yang digunakan dalam karya beliau kali ini. Mungkin kerana penerbit meminta agar beliau meleretkan cerita agar buku agak tebal dan gaya bahasa yang pada saya agak “jiwang” dengan “lenggok” yang lebih kurang sama dengan novel terbitan Creative Enterprise Sdn. Bhd. (CESB) yang lain untuk mengekalkan “jenama” CESB.

Dari perspektif yang lain, saya kira adalah wajar memberi pujian kepada saudara Ramlee kerana membuat saya meneka-neka bagi menyelesaikan teka-teki siapakah pembunuh yang sebenarnya walau pun membaca novel ini buat kali yang kedua. Sedari awal lagi, saudara Ramlee menggunakan personaliti dwi-identiti dalam karya beliau selain Mandatori dan Rahsia Perindu.

Anugerah Pertama mengisahkan Anuar Jardi seorang penyampai radio yang mempunyai kelebihan untuk melihat apa yang telah berlaku atau dikenali sebagai psikik bagi membantu polis menyelesaikan kes pembunuhan bersiri yang berlaku di sekitar Kota Kinabalu. Beliau mendapat anugerah tersebut setelah pulih dari koma akibat kemalangan jalan raya yang tragik. Apa yang menarik adalah beliau menemui ”Puteri” dalam igauan beliau ketika koma dalam dunia realiti ketika beliau cuba membantu pihak polis. Karya beliau ini juga mengingatkan saya dengan karya-karya penulis Barat seperti Stephen King yang gemar memaparkan elemen tele-pati dalam karya beliau.

Seingat saya inilah satu-satunya karya beliau yang menyentuh elemen psikik dan tele-pati. Ketika membaca Anugerah Pertama, saya juga berfikir adakah dalam dunia realiti juga terdapat manusia yang mempunyai kelebihan seperti Anuar? Hanya Allah yang Maha Mengetahui. Saya juga mengharapkan agar beliau akan menghasilkan karya yang mengetengahkan elemen psikik/tele-pati seperti ini pada masa akan datang.

Saya tidak ingin menyentuh dengan lebih lanjut tentang jalan ceritanya kerana saya percaya ramai lagi dalam kalangan rakan-rakan RAMFC yang belum memiliki buku ini. Apa yang saya harapkan adalah agar RAMFC dapat mengajukan cadangan kepada CESB untuk membuat cetakan Anugerah Pertama yang saya rasa sudah kehabisan stok dalam pasaran.