Tuesday 11 November 2008

Asia's Star Brand



Tajuk Buku : Asia's Star Brand
Penulis : Paul Temporal
Pengulas : Anuar Manshor

Dr. Paul Temporal, penulis buku Asia's Star Brand menulis berkenaan syarikat­-syarikat yang berjaya dari segi penjenamaan.

Beliau merupakan Profesor Adjung di Universiti Shanghai Jiao Tong Universiti, China dan terkenal sebagai "sifu" dalam bidang pemasaran. Justeru, setiap hasil karyanya memang dinanti-nantikan oleh setiap ketua pegawai eksekutif, usahawan, pengurus korporat, penganalisis ekonomi, dan pelajar ekonomi. Antara bukunya yang mendapat sambutan hangat termasuklah Branding in Asia dan Advanced Brand Management.

Menurut ramalan pakar ekonomi dunia, abad ke-21 merupakan zaman kebangkitan ekonomi Asia. Ramalan ini ada benarnya, dengan meningkatnya Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) beberapa negara di Asia seperti China, Jepun, India, Emiriah Arab Bersatu (UAE), Singapura, Korea Selatan, Thailand dan Malaysia. Oleh itu, amat bertepatan Temporal menghasilkan "biografi jenama" dalam masa Amerika Syarikat dan beberapa negara Barat yang menghadapi kemelesetan ekonomi.

Dalam bab mengisahkan kejayaan AirAsia bersaing dalam perniagaan yang menelan kos tinggi, iaitu industri penerbangan, Temporal menyatakan Tony Fernandes dan kumpulan pemikirnya bijak menyelami kehendak pelanggan atau penumpang. Dengan menguar-uarkan falsafah AirAsia, "Now Everyone Can Fly", syarikatyang belum sampai 10 tahun beroperasi itu berjaya "menumpangkan" lebih enam juta orang dan beroperasi lebih 200 penerbangan sehari ke lebih 100 lokasi domestik dan antarabangsa.

Temporal menyatakan, AirAsia berjaya kerana menjadi peneraju dalam industri penerbangan kapal terbang tambang murah yang banyak mempunyai kekerapan masa penerbangan, tidak bertiket, dan mesra pelanggan dalam pelbagai segi. Tuah AirAsia juga dikatakan terletak pada namanya, logo, warna korporat dan slogannya.

Menjadi peneraju dalam sesuatu bidang perniagaan seperti yang dilakukan oleh AirAsia juga tidak ubah seperti yang dilakukan oleh Red Bull, syarikat yang mula diilhamkan oleh Dietrich Mateschitz semasa berada di Thailand. Air tonik tempatan, Kratingdaeng itu dikomersialkan menjadi Red Bull sehingga berjaya dipasarkan ke seluruh dunia dan mampu menyaingi Coca-Cola. Keistimewaan menghidu peluang yang ada pada Fernandes dan Mateschitz boleh diibaratkan seperti menerokai Blue Ocean yang dicanangkan oleh W. Chan Kim dan Renee Mauborgne.

Namun demikian, buku ini boleh diibaratkan seperti Blue Ocean Strategy yang memberikan beberapa tip kepada pembaca supaya sentiasa peka pada setiap peluang. Cuma Asia's Star Brand lebih memudahkan pemahaman pembaca kerana setiap skil penjenamaan produk disisipkan dengan contoh-contoh syarikat yang berjaya mengaplikasikan skil itu. Contohnya, Nissan (Jepun) yang hampir lingkup berjaya dibangunkan oleh Carlos Ghosn daripada Renault kerana penjenamaan semula syarikat dan reka bentuk produk. Begitu juga yang dihadapi Samsung (Korea Selatan) yang hampir gulung tikar, tetapi bangkit semula dengan membangunkan reka bentuk dan ketekalan dalam penonjolan jenama.

Selain itu, Temporal banyak memberikan kemahiran pemasaran, khususnya dalam bidang penjenamaan. Antaranya pengurusan jenama seperti yang diaplikasikan oleh Petronas, menjenamakan destinasi seperti Dubai yang terkenal sebagai "Permata Padang Pasir", dan menjenamakan korporat seperti Osim International Ltd. (Singapura) yang terkenal dengan produk mesin mengurut, walaupun sebenarnya syarikat itu memulakan perniagaan dengan menjual pengasah pisau. Banyak lagi kemahiran pemasaran jenama yang dianjurkan Temporal dan dimanfaatkan oleh syarikat-syarikat besar seperti Tiger Beer (Singapura), LG (Korea Selatan), UAE, TATA (India), dan lain-lain.

Selain memberikan beberapa strategi penjenamaan, Temporal mendedahkan kekuatan dan kelemahan setiap syarikat yang menggunakan strategi penjenamaan tersebut. Beliau turut memberikan ramalan masa hadapan survival syarikat-syarikat terkemuka Asia itu. Dalam bab terakhir, Temporal menyimpulkan 10 ringkasan idea yang perlu dimanfaatkan oleh "kepala" syarikat sekiranya mahu hidup lama dalam gelombang memperoleh wang.

Walau bagaimanapun, satu perkara yang awal-awal lagi diingatkan oleh Temporal ialah jangan kedekut dalam melabur untuk aktiviti penjenamaan. Ada benarnya peringatan Temporal itu kerana pengguna lebih menggemari membeli perabot IKEA walaupun lebih mahal daripada barangan Cavenzi. Sungguhpun kualiti kedua-dua produk lebih kurang sama, tetapi penjenamaan utuh IKEA menyebabkan pembeli lebih yakin dan sanggup mengeluarkan lebih wang untuk jenis perabot yang sama.

Sumber : Dewan Ekonomi November 2008